Σάββατο, 10 Νοεμβρίου 2012

5/11/2012 - 9/11/2012

Την Τρίτη επιστρέψαμε στο σχολείο μετά από 3 ημέρες ξεκούραση, για να τελειώσουμε το θέμα "Η ελιά -Η Αθηνά" αλλά και να υποδεχτούμε το ΚΠΕ Φιλίππων και τη δράση "φτιάχνω τον δικό μου κομποστοποιητή".

Η Τρίτη ξεκίνησε με τραγούδι: Ήδη είχαμε έτοιμο το τραγουδόλεξο της θεάς Αθηνάς, και ξεκινήσαμε να το μαθαίνουμε. Την ίδια μέρα ξεκινήσαμε να σκεφτόμαστε τους στίχους: Αφού η Αθηνά έδωσε στους ανθρώπους την τέχνη του πηλού, και είδαμε τόσες εικόνες στον ΗΥ, γιατί να μη δοκιμάσουμε να φτιάξουμε και εμείς τα δικά μας πήλινα αντικείμενα; Για 3 ημέρες όλοι πέρασαν από το "εργαστήριο του πηλού", σκέφτηκαν τί ήθελαν να φτιάξουν και με τη βοήθεια των διπλανών τους και της κ. Ελευθερίας έφτιαξαν από κάτι πήλινο: παιχνίδια (αυτοκινητάκια), πιάτα, κουτάλια, χάντρες για κολιέ, φίδια, σαλιγκάρια, όλα μπήκαν στη σειρά για να στεγνώσουν, ενώ η ομάδα αποφάσισε να φτιάξει και ομαδικές εργασίες: Δύο κλαδάκια ελιάς και ένα καλαθάκι γεμάτο ελιές για να στολίσουν την τάξη. Στο εργαστήρι του πηλού η κ. Ελευθερία  μας έδειξε ακόμα πώς οι αρχαίοι έφτιαχναν κούκλες από πηλό, αλλά και σείστρα, κρουστά όργανα που χρησίμευαν και σαν κουδουνίστρες!

Την Τρίτη μιλήσαμε επίσης για το Αα,το πρώτο γράμμα της θεάς Αθηνάς. Βρήκαμε 28 λέξεις που ξεκινούν από Αα, και αφού το γράψαμε, το περιεργαστήκαμε, το φωνάξαμε και το τραγουδήσαμε*, ξεκινήσαμε να κάνουμε ένα φύλλο εργασίας για το Αα και το Εε (που μάθαμε την προηγούμενη εβδομάδα)

*Δεν έχει νόημα για τα παιδιά να μάθουν απλά να γράφουν ένα σύμβολο-γράμμα. Μαθαίνουν πιο εύκολα όταν το σύμβολο αυτό γίνεται παιχνίδι, όταν τα παιδιά μαθαίνουν τις διαστάσεις του παίζοντας: όταν συσχετίζουμε το κάθε γράμμα με πολλές λέξεις, όταν το ζωγραφίζουμε στο χώρο με μεγάλες κινήσεις,όταν παίζουμε με τη φωνούλα του (το τραγουδάμε, το φωνάζουμε, το λέμε θυμωμένα και γλυκά κτλ) μαθαίνουμε γρηγορότερα και αποτελεσματικότερα. Το γράμμα-σύμβολο-ήχος γίνεται ένα σύνολο για το οποίο αποκτούμε ΑΜΕΣΗ εμπειρία.)

Γιατί όμως γράφουμε δύο α και δύο ε στο χαρτί; Να μια καλή ευκαιρία να μιλήσουμε για τα Κεφαλαία και τα πεζά γράμματα της ελληνικής αλφαβήτου. Πώς λένε το κάθε γράμμα; Τί φωνούλα βγάζει; Πόσα γράμματα-μαμάδες μοιάζουν με τα παιδιά τους και πόσα γράμματα μπορούμε να εμείς να αναγνωρίσουμε; Την Τετάρτη, μέσα από τις απορίες των παιδιών και το παιχνίδι με τα γράμματα ανοίξαμε (λίγο νωρίς*, αλλά αφού το έφερε η κουβέντα) την γωνιά της ανάγνωσης-γραφής. Βάλαμε τα γράμματα στο κουτί τους, εξηγήσαμε τη λειτουργία του πίνακα και αφήσαμε στη γωνιά το τετράδιο με τις λέξεις. Έτσι, όποιος θέλει μπορεί να πάει στη γωνιά και να γράψει ή να παίξει με τα μαγνητικά γράμματα του πίνακα!

*Γιατί είναι νωρίς για τη γωνιά ανάγνωσης-γραφής; Ποτέ δεν είναι νωρίς ή αργά. Ο μεγάλος αριθμός των προνηπίων φέτος θα δικαιολογούσε το άνοιγμα της γωνιάς αργότερα, αλλά ανοίξαμε τη γωνιά του πίνακα και για ένα πρόσθετο λόγο: Το παιχνίδι με τα μαγνητικά γράμματα μπορεί να αναπτύξει πολλές δεξιότητες, μερικές από τις οποίες είναι οι εξής:
1) Η ομαδοποίηση (βάζω όλα τα ααααα μαζί, όλα τα ββββ μαζί..)
2) Η ικανότητα τοποθέτησης στο χώρο - η εκμάθηση της κατεύθυνσης των γραμμάτων (έχετε δει ανάποδα γραμμένο Ν, ρ, και α;) και των λέξεων (από αριστερά στα δεξιά) από τα παιδιά είναι μία διαδικασία που θέλει χρόνο και συνεχή επανάληψη)
3) Η αναγνώριση του αρχικού φωνήματος μέσα από την ανάγνωση του τετραδίου (τα παιδιά βλέπουν στην ίδια σελίδα εικόνες και λέξεις από το ίδιο γράμμα (αεροπλάνο, αγελάδα, άγγελος)  

Την Τετάρτη ασχοληθήκαμε επίσης με τις ποσότητες: Μετρήσαμε τις πήλινες ελιές που φτιάξαμε ομαδικά, τις μοιράσαμε σε κάθε παιδί, μετρήσαμε μόνο τις ελιές των κοριτσιών και των αγοριών, γράψαμε μερικούς αριθμούς που ξέραμε και στο τέλος της ημέρας ζωγραφίσαμε από ένα κλαδί ελιάς, του βάλαμε ελιές και τις μετρήσαμε μαζί με την κυρία Ελευθερία (έτσι μπορέσαμε να κάνουμε ένα απλό ατομικό διαγνωστικό τεστ για την ικανότητα της καταμέτρησης. Μέχρι πού μπορεί να μετρήσει το κάθε παιδί; Μήπως μετράει μηχανικά, "ξεχνώντας" μερικές ελίτσες και αριθμούς στο δρόμο του;)

 Την Τετάρτη όμως έπρεπε να προετοιμαστούμε λίγο και για την επίσκεψη της Πέμπτης. Γιατί κάποιοι μας φέρνουν δώρο; Τί κερδίσαμε; Τί είναι η ανακύκλωση; Με λίγα λόγια και με τη βοήθεια των νηπίων, μιλήσαμε περιληπτικά για την ανακύκλωση και δημιουργήσαμε απορίες για την αυριανή επίσκεψη του ΚΠΕ Φιλίππων:
1) Τί θα μας φέρουν;
2) Τί θα ανακυκλώνουμε μέσα στο μηχάνημα;
3) Θα εξαφανίζονται αυτά που ρίχνουμε; Πού θα πηγαίνουν;
4) Πόσο μεγάλο είναι το μηχάνημα;

Την Πέμπτη η κ. Τασούλα και ο κ. Στέλιος επισκέφτηκαν το σχολείο μας και μας παρουσίασαν την έννοια της κομποστοποίησης, μέσα από υλικά από το σπιτάκι μας,  βίντεο και παιχνίδια στην αυλή! Μας έλυσαν πολλές απορίες που είχαμε, και μετά από την παρουσίασή τους, τους βοηθήσαμε να φτιάξουμε μαζί έναν κομποστοποιητή από παλέτες στην αυλή μας! Για να μας επιβραβεύσουν, παίξαμε όλοι μαζί ένα καινούριο παιχνίδι στην αυλή: Το κυνηγητό με τις ουρές, που μας ξετρέλανε και περιμένουμε πώς και πώς να ξαναβγούμε στην αυλή και να το παίξουμε!!
Η παρουσίαση, η κατασκευή και το παιχνίδι  με τα μέλη του ΚΠΕ Φιλίππων γέμισε την ημέρα μας, γι αυτό όταν έφυγαν κάναμε μία δραστηριότητα χαλάρωσης με ήρεμη μουσική, τραγουδήσαμε και φύγαμε κουρασμένοι αλλά ευχαριστημένοι και λίγο περισσότερο σοφοί!


Την Παρασκευή, αποφασίσαμε να φτιάξουμε μία αφίσα για τον κομποστοποιητή για να μην ξεχάσουμε όσα μάθαμε την Πέμπτη. Τί βάζουμε και τί όχι μέσα στον κομποστοποιητή; Χωρίσαμε ένα φύλλο στη μέση, γράψαμε ναι και όχι και ζωγραφίσαμε τα πράγματα που μπορούν ή δεν μπορούν να μπούνε στον κομποστοποιητή. Αφού τελειώσαμε τη δουλειά μας, η κυρία Ελευθερία μας έδωσε ένα χαρτί γεμάτο εικόνες. Σβήσαμε τα μπουκάλια, το κρέας, τα ψάρια, τις εφημερίδες, και ζωγραφίσαμε τα υπόλοιπα (φλούδια, τσόφλια, φύλλα, κλαδάκια, χόρτα) που μπορούμε να ρίχνουμε στον κομποστοποιητή (και το κάναμε και σωστά, γιατί ήμασταν όλοι πολύ προσεκτικοί στην χτεσινή παρουσίαση!)


Την επόμενη εβδομάδα: Έρχεται η γιορτή του Πολυτεχνείου...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναζητηστε στη σελιδα μας