Προετοιμασμένοι λίγο από την Παρασκευή, ήρθαμε τη Δευτέρα στο σχολείο με την απορία: "Γιατί παίρνουμε ποιήματα; Τί γορτάζουμε;".
Αφού κάναμε την καθημερινή μας ρουτίνα, η κυρία Ελευθερία μας ρώτησε το πρωί της Δευτέρας : Ποιά είναι η μεγάλη αυτή γιορτή που έρχεται και πώς θα τη γιορτάσουμε; Ευτυχώς, ο καλός καιρός, τα κίτρινα φύλλα και ο ήλιος που μας χαμογελούσε από τον ουρανό μας θύμισαν ότι είναι φθινόπωρο. Άρα, ούτε τα Χριστούγεννα ήρθαν ακόμη, ούτε το Πάσχα. Με τη βοήθεια των παλιότερων, αρχίσαμε να βγάζουμε μία-μία τις πληροφορίες:
"Κάποτε ήταν στη Γερμανία ένας τρελός που τον έλεγαν Χίτλερ και είπε στους Γερμανούς: Να πάμε στην Ελλάδα να τους πάρουμε τα κλειδιά (η έμπνευση αυτή είναι από τους στίχους του "σαν σήμερα παιδιά"). Ο Χίτλερ με το φίλο του τον Ιταλό, είπαν στους Έλληνες "δώστε μας τα αυτοκίνητα και τα σπίτια και τα σχολεία και τα πράγματά σας". Οι Έλληνες όμως είχαν δίκιο και είπαν ΟΧΙ. Πήγαν στο βουνό, στην Πίνδο, και πολέμησαν. Νίκησαν τους άλλους γιατί δεν είχαν δίκιο και τώρα είμαστε ελεύθεροι. Επειδή νικήσαμε κάνουμε παρέλαση". <--- καθόλου άσχημα για πρώτη ημέρα, μπράβο
σε όλους, παλιούς και νέους μαθητές!!!
(Η ιστορία, οι πληροφορίες και τα θέματα στο νηπιαγωγείο σπάνια δίνονται με τη μορφή ανάγνωσης ενός βιβλίου. Σημαντικό είναι τα παιδιά να προσφέρουν πρώτα τις δικές τους πληροφορίες και γνώσεις, σωστές ή λάθος, και πάνω σε αυτές να "χτίσουν" αργότερα τη νέα γνώση. Τί κάνουμε; Συζητάμε και καταγράφουμε τις απόψεις των παιδιών, έπειτα επιβεβαιώνουμε ή απορρίπτουμε τις πληροφορίες που έχουμε συγκεντρώσει, εμπλουτίζουμε με τη βοήθεια του εποπτικού υλικού, των τραγουδιών, του ΗΥ, των εικόνων, και δομούμε τη νέα πληροφορία κάνοντας μια ανακεφαλαίωση των όσων μάθαμε. Η καταγραφή από τη νηπιαγωγό βοηθά στον ευκολότερο χειρισμό των πληροφοριών, και αποδεικνύει τη χρησιμότητα του γραπτού λόγου).
Γιατί όμως ζήλεψαν την Ελλάδα μας οι Ιταλοί και οι Γερμανοί; Δεν έχουν δικά τους πράγματα; Στον ΗΥ είδαμε όλοι μαζί πολύ όμορφες εικόνες της Ιταλίας και της Γερμανίας. Είδαμε ακόμα και φωτογραφίες Γερμανών και Ιταλών, και μας φάνηκαν μιά χαρά άνθρωποι. Αν δεν ήταν αυτός ο τρελός ο Χίτλερ, μάλλον δεν θα κάναμε πόλεμο... Τώρα όμως, μήπως είμαστε ακόμη εχθροί; Δεν υπάρχει λόγος να μαλώνουμε πια, ο καθένας ξέρει ποιά είναι τα πράγματά του και κανείς δεν πειράζει τον άλλον. Είμαστε όλοι γείτονες, και καλό είναι να μη τσακωνόμαστε, όπως γίνεται και μέσα στην τάξη μας!!
...Αλλά γιά μισό λεπτό... τί είναι "αφορμή" και ποιά Έλλη χτυπήσανε; Είδαμε φωτογραφίες από το πολεμικό πλοίο Έλλη, και αναφέραμε περιληπτικά το περιστατικό της βύθισης, για να ξέρουμε για τί πράγμα τραγουδάμε. Είδαμε στον χάρτη της τάξης, το πού είναι η Τήνος, που είναι τα βουνά που πολέμησαν οι Έλληνες, και, μια που ο ΗΥ ήταν ανοιχτός, κάναμε και μια βόλτα στους χάρτες του Google Earth, για να δούμε τις ομορφιές της Ελλάδας μας, αλλά και τον Αμυγδαλεώνα, την Καβάλα, τη Θάσο από κοντά. Η κυρία Ελυθερία μας έδειξε τη Γη από μακριά και μετά βουτήξαμε πολύ-πολύ κοντά στην Ελλάδα, μέχρι που είδαμε τα σπίτια του Αμυγδαλεώνα!!
Την Τρίτη πήραμε στα χέρια μας τα ποιήματά μας. Η κυρία Ελευθερία μας τα διάβασε, και μιλήσαμε για τα αγάλματα και τα στεφάνια που καταθέτουν την ημέρα της γιορτής. Συζητώντας, μιλήσαμε και για το στολισμό του Αμυγδαλεώνα την ημέρα της παρέλασης: Σημαιάκια, μπλε και άσπρο χρώμα, καθαριότητα, όμορφα ρούχα για εμάς που συμμετέχουμε στη γιορτή.
Γιατί μπλε και άσπρο χρώμα; Γιατί να μη βάλουμε φθινοπωρινά χρώματα αφού είναι μια φθινοπωρινή γιορτή; Μιλήσαμε για την ελληνική σημαία και τα χρώματά της, και είδαμε στον πίνακα κιμωλίας πώς φτιάχνεται η Ελληνική σημαία. Δεν είναι και εύκολη, πολλές γραμμές, κουτάκια και σταυροί...ευτυχώς όμως, οι παλιότεροι μας είπαν ότι υπάρχουν δύο ελληνικές σημαίες, μια εύκολη και μία δύσκολη, και έτσι, αποφασίσαμε να ζωγραφίσουμε από μία εύκολη σημαία, χρησιμοποιώντας τετράγωνα, για να στολίσουμε το χαρτί του ποιήματός μας!!
Την Τετάρτη και την Πέμπτη, λόγω της γενικής συνέλευσης και της απεργίας, τα σχολεία έμειναν κλειστά.
Την Παρασκευή όμως, η κυρία Ελευθερία μας είχε μία έκπληξη! Άπλωσε στο πάτωμα πολλές σημαίες, με διαφορετικά χρώματα και σχέδια και καθίσαμε να τις παρατηρήσουμε! Ποιά είναι η σημαία της Ιταλίας και της Γερμανίας; Τί συμβολίζουν τα σχέδια και τα χρώματα στις σημαίες των άλλων χωρών; Ποιές μοιάζουν, ποιές είναι ξεχωριστές; Και τέλος, τί είναι η σημαία με τον αγκυλωτό σταυρό; Μετά από πολλή συζήτηση για τα χρώματα και τα σύμβολα, αποφασίσαμε με τα παιδιά ότι η σημαία με τον αγκυλωτό σταυρό δεν μπορεί να είναι παρέα με τις άλλες, γιατί είναι πολεμική και ...χάλια. :) Έτσι, την ξεχωρίσαμε στην άκρη, διαλέξαμε την πειρατική σημαία που έφερε η κυρία Ελευθερία για να στολίσουμε την τσουλήθρα μας (από πέρυσι θέλαμε να κάνουμε τη τσουλήθρα μας πειρατικό καράβι, να που βρήκαμε τώρα την ευκαιρία!!), και αποφασίσαμε να στολίσουμε τις ελληνικές σημαίες στην παρεούλα.
Δύο σημαιούλες τόσες δα, φτάνουν για το στόλισμα της τάξης; Καλύτερα θα ήταν αν είχαμε μια γιρλάντα μα ελληνικές σημαίες, οπότε πήραμε τα χαρτιά, τα ψαλίδια και τους μπλε μαρκαδόρους και στρωθήκαμε στη δουλειά! Βάψαμε, κόψαμε και ετοιμάσαμε 18 σημαιάκια και η κυρία Ελευθερία τα σύρραψε σε ένα σκοινί και στόλισε την τάξη από τον ένα τοίχο στον άλλον!!
Τί παίξαμε:
1) Παίξαμε το παιχνίδι "σκυλάκι, σκυλάκι, που είναι το ξυλάκι;"
2) Παίξαμε ένα παιχνίδι με το οικοδομικό υλικό. Η κυρία Ελευθερία μας έχτιζε ένα μοτίβο με διαφορετικά χρώματα και σχήματα, και δύο παιδιά προσπαθούσαν να κάνουν το ίδιο ακριβώς σχέδιο χρησιμοποιώντας τα ίδια χρώματα και σχήματα!
Την επόμενη εβδομάδα: Πλησιάζει η γιορτή! Θα αφιερώσουμε λίγο χρόνο στις πρόβες μας, θα μάθουμε ένα τραγούδι ακόμα, και ίσως ασχοληθούμε λίγο περισσότερο με τα σύμβολα!
Αφού κάναμε την καθημερινή μας ρουτίνα, η κυρία Ελευθερία μας ρώτησε το πρωί της Δευτέρας : Ποιά είναι η μεγάλη αυτή γιορτή που έρχεται και πώς θα τη γιορτάσουμε; Ευτυχώς, ο καλός καιρός, τα κίτρινα φύλλα και ο ήλιος που μας χαμογελούσε από τον ουρανό μας θύμισαν ότι είναι φθινόπωρο. Άρα, ούτε τα Χριστούγεννα ήρθαν ακόμη, ούτε το Πάσχα. Με τη βοήθεια των παλιότερων, αρχίσαμε να βγάζουμε μία-μία τις πληροφορίες:
- Έγινε ένας πόλεμος
- πολεμήσαμε τους Τούρκους
- και είχαμε πει το παραμύθι με τη γοργόνα
- πολεμήσαμε και τους Ιταλούς
- πολεμήσαμε και εκείνον τον τρελό που ήθελε την Ελλάδα
- και λέμε ποιήματα
- και κάνουμε παρέλαση
- και γιορτάζει η ελληνική σημαία
- τραγουδάμε
"Κάποτε ήταν στη Γερμανία ένας τρελός που τον έλεγαν Χίτλερ και είπε στους Γερμανούς: Να πάμε στην Ελλάδα να τους πάρουμε τα κλειδιά (η έμπνευση αυτή είναι από τους στίχους του "σαν σήμερα παιδιά"). Ο Χίτλερ με το φίλο του τον Ιταλό, είπαν στους Έλληνες "δώστε μας τα αυτοκίνητα και τα σπίτια και τα σχολεία και τα πράγματά σας". Οι Έλληνες όμως είχαν δίκιο και είπαν ΟΧΙ. Πήγαν στο βουνό, στην Πίνδο, και πολέμησαν. Νίκησαν τους άλλους γιατί δεν είχαν δίκιο και τώρα είμαστε ελεύθεροι. Επειδή νικήσαμε κάνουμε παρέλαση". <--- καθόλου άσχημα για πρώτη ημέρα, μπράβο
σε όλους, παλιούς και νέους μαθητές!!!
(Η ιστορία, οι πληροφορίες και τα θέματα στο νηπιαγωγείο σπάνια δίνονται με τη μορφή ανάγνωσης ενός βιβλίου. Σημαντικό είναι τα παιδιά να προσφέρουν πρώτα τις δικές τους πληροφορίες και γνώσεις, σωστές ή λάθος, και πάνω σε αυτές να "χτίσουν" αργότερα τη νέα γνώση. Τί κάνουμε; Συζητάμε και καταγράφουμε τις απόψεις των παιδιών, έπειτα επιβεβαιώνουμε ή απορρίπτουμε τις πληροφορίες που έχουμε συγκεντρώσει, εμπλουτίζουμε με τη βοήθεια του εποπτικού υλικού, των τραγουδιών, του ΗΥ, των εικόνων, και δομούμε τη νέα πληροφορία κάνοντας μια ανακεφαλαίωση των όσων μάθαμε. Η καταγραφή από τη νηπιαγωγό βοηθά στον ευκολότερο χειρισμό των πληροφοριών, και αποδεικνύει τη χρησιμότητα του γραπτού λόγου).
Γιατί όμως ζήλεψαν την Ελλάδα μας οι Ιταλοί και οι Γερμανοί; Δεν έχουν δικά τους πράγματα; Στον ΗΥ είδαμε όλοι μαζί πολύ όμορφες εικόνες της Ιταλίας και της Γερμανίας. Είδαμε ακόμα και φωτογραφίες Γερμανών και Ιταλών, και μας φάνηκαν μιά χαρά άνθρωποι. Αν δεν ήταν αυτός ο τρελός ο Χίτλερ, μάλλον δεν θα κάναμε πόλεμο... Τώρα όμως, μήπως είμαστε ακόμη εχθροί; Δεν υπάρχει λόγος να μαλώνουμε πια, ο καθένας ξέρει ποιά είναι τα πράγματά του και κανείς δεν πειράζει τον άλλον. Είμαστε όλοι γείτονες, και καλό είναι να μη τσακωνόμαστε, όπως γίνεται και μέσα στην τάξη μας!!
Το πρώτο τραγούδι που μάθαμε για την γιορτή είναι το "Σαν σήμερα παιδιά"
Σαν σήμερα παιδιά οι Ιταλοί με τα φτερά
ζητούν απ' την Ελλάδα μας να πάρουν τα κλειδιά (2)
μα όμως η Ελλάς, φαντάρος και τσολιάς
ΑΕΡΑ τους φωνάζουνε και οι Ιταλοί τρομάζουνε (2)
Και δίχως αφορμή, στης Τήνου το νησί
χτυπούν την Έλλη μας παιδιά και τη βουλιάζουν στα βαθιά (2)
Μα όμως η Ελλάς, φαντάρος και τσολιάς
ΑΕΡΑ τους φωνάζουνε και οι Ιταλοί τρομάζουνε (2)
...Αλλά γιά μισό λεπτό... τί είναι "αφορμή" και ποιά Έλλη χτυπήσανε; Είδαμε φωτογραφίες από το πολεμικό πλοίο Έλλη, και αναφέραμε περιληπτικά το περιστατικό της βύθισης, για να ξέρουμε για τί πράγμα τραγουδάμε. Είδαμε στον χάρτη της τάξης, το πού είναι η Τήνος, που είναι τα βουνά που πολέμησαν οι Έλληνες, και, μια που ο ΗΥ ήταν ανοιχτός, κάναμε και μια βόλτα στους χάρτες του Google Earth, για να δούμε τις ομορφιές της Ελλάδας μας, αλλά και τον Αμυγδαλεώνα, την Καβάλα, τη Θάσο από κοντά. Η κυρία Ελυθερία μας έδειξε τη Γη από μακριά και μετά βουτήξαμε πολύ-πολύ κοντά στην Ελλάδα, μέχρι που είδαμε τα σπίτια του Αμυγδαλεώνα!!
Την Τρίτη πήραμε στα χέρια μας τα ποιήματά μας. Η κυρία Ελευθερία μας τα διάβασε, και μιλήσαμε για τα αγάλματα και τα στεφάνια που καταθέτουν την ημέρα της γιορτής. Συζητώντας, μιλήσαμε και για το στολισμό του Αμυγδαλεώνα την ημέρα της παρέλασης: Σημαιάκια, μπλε και άσπρο χρώμα, καθαριότητα, όμορφα ρούχα για εμάς που συμμετέχουμε στη γιορτή.
Γιατί μπλε και άσπρο χρώμα; Γιατί να μη βάλουμε φθινοπωρινά χρώματα αφού είναι μια φθινοπωρινή γιορτή; Μιλήσαμε για την ελληνική σημαία και τα χρώματά της, και είδαμε στον πίνακα κιμωλίας πώς φτιάχνεται η Ελληνική σημαία. Δεν είναι και εύκολη, πολλές γραμμές, κουτάκια και σταυροί...ευτυχώς όμως, οι παλιότεροι μας είπαν ότι υπάρχουν δύο ελληνικές σημαίες, μια εύκολη και μία δύσκολη, και έτσι, αποφασίσαμε να ζωγραφίσουμε από μία εύκολη σημαία, χρησιμοποιώντας τετράγωνα, για να στολίσουμε το χαρτί του ποιήματός μας!!
Την Τετάρτη και την Πέμπτη, λόγω της γενικής συνέλευσης και της απεργίας, τα σχολεία έμειναν κλειστά.
Την Παρασκευή όμως, η κυρία Ελευθερία μας είχε μία έκπληξη! Άπλωσε στο πάτωμα πολλές σημαίες, με διαφορετικά χρώματα και σχέδια και καθίσαμε να τις παρατηρήσουμε! Ποιά είναι η σημαία της Ιταλίας και της Γερμανίας; Τί συμβολίζουν τα σχέδια και τα χρώματα στις σημαίες των άλλων χωρών; Ποιές μοιάζουν, ποιές είναι ξεχωριστές; Και τέλος, τί είναι η σημαία με τον αγκυλωτό σταυρό; Μετά από πολλή συζήτηση για τα χρώματα και τα σύμβολα, αποφασίσαμε με τα παιδιά ότι η σημαία με τον αγκυλωτό σταυρό δεν μπορεί να είναι παρέα με τις άλλες, γιατί είναι πολεμική και ...χάλια. :) Έτσι, την ξεχωρίσαμε στην άκρη, διαλέξαμε την πειρατική σημαία που έφερε η κυρία Ελευθερία για να στολίσουμε την τσουλήθρα μας (από πέρυσι θέλαμε να κάνουμε τη τσουλήθρα μας πειρατικό καράβι, να που βρήκαμε τώρα την ευκαιρία!!), και αποφασίσαμε να στολίσουμε τις ελληνικές σημαίες στην παρεούλα.
Δύο σημαιούλες τόσες δα, φτάνουν για το στόλισμα της τάξης; Καλύτερα θα ήταν αν είχαμε μια γιρλάντα μα ελληνικές σημαίες, οπότε πήραμε τα χαρτιά, τα ψαλίδια και τους μπλε μαρκαδόρους και στρωθήκαμε στη δουλειά! Βάψαμε, κόψαμε και ετοιμάσαμε 18 σημαιάκια και η κυρία Ελευθερία τα σύρραψε σε ένα σκοινί και στόλισε την τάξη από τον ένα τοίχο στον άλλον!!
Τί παίξαμε:
1) Παίξαμε το παιχνίδι "σκυλάκι, σκυλάκι, που είναι το ξυλάκι;"
2) Παίξαμε ένα παιχνίδι με το οικοδομικό υλικό. Η κυρία Ελευθερία μας έχτιζε ένα μοτίβο με διαφορετικά χρώματα και σχήματα, και δύο παιδιά προσπαθούσαν να κάνουν το ίδιο ακριβώς σχέδιο χρησιμοποιώντας τα ίδια χρώματα και σχήματα!
Την επόμενη εβδομάδα: Πλησιάζει η γιορτή! Θα αφιερώσουμε λίγο χρόνο στις πρόβες μας, θα μάθουμε ένα τραγούδι ακόμα, και ίσως ασχοληθούμε λίγο περισσότερο με τα σύμβολα!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου