Κυριακή 14 Οκτωβρίου 2012

8/10/12-12/10/12

Φτάσαμε στα μέσα του Οκτώβρη, και αυτή την εβδομάδα ο ήλιος με τα σύννεφα, λίγη ζέστη και λίγη δροσιά, έφτιαξαν ένα φθινοπωρινό σκηνικό που μας κίνησε το ενδιαφέρον!

Αφού χάσαμε την πρώτη ημέρα της εβδομάδας λόγω της σύσκεψης των προϊσταμένων στην Καβάλα, η Τρίτη έγινε ημέρα παραμυθιού! Η κυρία Ελευθερία διάλεξε τον μύθο "Η αλεπού και ο κόρακας", και το ακούσαμε με πολλή προσοχή. Αφού τελειώσαμε την ανάγνωση και την επεξεργασία του παραμυθιού, η κυρία Ελευθερία μας έκανε μια πονηρή ερώτηση: "Τί εποχή ήταν όταν η αλεπού βρήκε το κοράκι;". Πονηρή ερώτηση για έξυπνα παιδιά, αφού οι περισσότεροι κοιτάζοντας το εξώφυλλο του βιβλίου βρήκαν αμέσως την απάντηση αιτιολογώντας "Φθινόπωρο, γιατί τα φύλλα στα δέντρα είναι καφέ και πορτοκαλί και κίτρινα!").

Κοιτάζοντας έξω από το παράθυρο διαπιστώσαμε ότι το ίδιο συμβαίνει και στα δέντρα της αυλής μας, μόνο που τα περισσότερα φύλλα είναι καφετιά και πράσινα, και όχι πορτοκαλί ή κίτρινα όπως μας άρεσε στην εικόνα του παραμυθιού. Έτσι, αποφασίσαμε να φτιάξουμε ένα φθινοπωρινό δέντρο για την τάξη χρησιμοποιώντας φύλλα από την αυλή, αλλά και φύλλα από χαρτί που θα κόβαμε εμείς με τα ψαλίδια μας! Η κυρία Ελευθερία τα ζωγράφισε, εμείς τα κόψαμε με μεγάλη προσοχή (και με πολύ ταλέντο), τα κολλήσαμε στο χάρτινο δέντρο μας, μαζέψαμε και φύλλα από την αυλή και.... Να! Το δέντρο μας στόλισε το μεσημέρι την πόρτα μας!!!

 
Την Τετάρτη ανόιξαμε τον ΗΥ της τάξης, όχι για παιχνίδι αλλά για να δούμε φθινοπωρινές εικόνες. Αυτή τη φορά όμως, δεν είδαμε φωτογραφίες, αλλά πίνακες ζωγραφικής με θέμα το φθινόπωρο (ευχαριστούμε κυρία Ανθή, για τη δουλειά που μας προσέφερες μέσα απο το blog σου!!). Φθινοπωρινά τοπία, χωριά και πόλεις μέσα στα φθινοπωρινά χρώματα, αγριόπαπιες έτοιμες για το ταξίδι τους στην Αφρική, πίνακες που μας άφησαν με το στόμα ανοιχτό πέρασαν μπροστά από τα μάτια μας! Συζητήσαμε για τα θέματα του κάθε πίνακα (πχ τί φοράνε οι άνθρωποι; Τί χρώμα είναι τα σύννεφα; Σε ποιόν πίνακα θα θέλατε να μένετε; Τί λέτε να περιμένει η κυρία στο παγκάκι;), κουβεντιάσαμε για τα χρώματα (ποιά χρώματα βλέπουμε σε κάθε πίνακα; Ποιά είναι τα χρώματα που χρησιμοποίησαν όλοι οι ζωγράφοι για να φτιάξουν την φθινοπωρινή τους εικόνα;), ψηφίσαμε τις αγαπημένες μας εικόνες και μετά αποφασίσαμε να ζωγραφίσουμε και εμείς μία φθινοπωρινή ζωγραφιά!

Και αν μπερδευτούμε; Η κυρία Ελευθερία μας ρώτησε τί θα ζωγραφίσουμε και κάποιοι ξέχασαν το φθινόπωρο και σκέφτηκαν να ζωγραφίσουν ανοιξιάτικα λουλουδάκια, ουράνια τόξα και σπιτάκια... "ΣΤΟΠ! Όχι πάλι" φώναξαν οι πιο ενθουσιασμένοι με την φθινοπωρινή ιδέα και πρότειναν κάτι έξυπνο αλλά χρονοβόρο: Να διώξουμε από τα ποτηράκια μας τα ανοιξιάτικα χρώματα και να αφήσουμε μόνο τα φθινοπωρινά, για να μη μπερδευτεί κανείς!!

Έτσι, η ζωγραφιά μας πήρε αναβολή, για την Πέμπτη... Αντί για ζωγραφική, η κυρία Ελευθερία μας έφτιαξε για την Τετάρτη κορδέλες με τα φθινοπωρινά χρώματα που διαλέξαμε, έβαλε στο cd μια φθινοπωρινή μουσική, και χορέψαμε όλοι κουνώντας τις κορδέλες μας όπως οι αθλητές της ενόργανης γυμναστικής!

Στο ίδιο cd, ακούσαμε και ένα ακόμα φθινοπωρινό τραγούδι της Α. Καψάσκη, (από το cd "οι 12 μήνες").  Αφού το ακούσαμε, βρήκαμε τους διαφορετικούς του ρυθμούς, το τραγουδήσαμε, και έπειτα το χορέψαμε με μιμητικές κινήσεις!

Πέφτουνε τα φύλλα απ' τα δέντρα μας πυκνά
και η ψιλή βροχούλα το παράθυρο χτυπά
φεύγουνε τα χελιδόνια
γκρίζος είναι ο ουρανός
και ο μικρός σπουργίτης μένει τώρα μοναχός

 Νάτο το φθινόπωρο
ήρθε φέτος πάλι
το σχολείο μας καλεί στη ζεστή του αγκάλη
γράμματα να μάθουμε πάλι στο βιβλίο
όλοι τώρα με χαρά πάμε στο σχολείο!

Το τραγούδι αυτό μας αρέσει γιατί έχει δύο όψεις: το πρώτο μέρος έχει "λυπημένη" μουσική, ενώ το δεύτερο "χαρούμενη" μουσική. Τα παιδιά τις περισσότερες φορές είναι σε θέση να συγκρίνουν και να βρούνε ομοιότητες μεταξύ της μουσικής και του φθινόπωρου, π.χ. όπως ο καιρός μια βρέχει και μια έχει ήλιο/ όπως νοιώθουμε όταν τελειώνει το καλοκαίρι αλλά το φθινόπωρο μας φέρνει τόσα άλλα καλά..
 (Σκοπός άλλωστε της μουσικής ακρόασης στην τάξη δέν είναι μόνο η μίμηση/η αποστήθιση των στίχων/το τραγούδι,αλλά κυρίως η δυνατότητα έκφρασης των συναισθημάτων/η διεύρυνση των εμπειριών των παιδιών και η αντίληψη του κόσμου μέσα από τη μουσική και τις τέχνες. )

 Την Πέμπτη είπαμε να ξεκινήσουμε την ημέρα με το τραγούδι, αλλά ποιός θυμάται όλους τους στίχους; Ευτυχώς η κυρία Ελευθερία είχε ήδη φτιάξει ένα εικονόλεξο με τους στίχους, διαβάσαμε παρέα από το χαρτί και έπειτα τραγουδήσαμε και χορέψαμε και πάλι!!

Τί είναι το εικονόλεξο; Το εικονόλεξο είναι ένα κείμενο (συνήθως ποίημα/τραγούδι για το νηπιαγωγείο) που αποτελείται από λέξεις και εικόνες. Οι εικόνες βοηθούν τα παιδιά να αποστηθίζουν γρηγορότερα τα λόγια του τραγουδιού, ενώ η ανάγνωση με τη βοήθεια της νηπιαγωγού φέρνει τα παιδιά σε γνωριμία με τον τρόπο ανάγνωσης π.χ. η νηπιαγωγός δείχνει τις λέξεις που διαβάζει με το δάχτυλο = τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τη φορά της ανάγνωσης, το χωρισμό του κειμένου σε λέξεις, τα σημεία στίξης κτλ). Αργότερα οι εικόνες αποκτούν και παρέα: Γράφουμε σε χαρτάκια τις λέξεις που αναπαριστούν οι εικόνες, και τα παιδιά διαβάζουν και αντιστοιχούν την κάθε εικόνα με τη σωστή λέξη!    <-- - - - - δείτε τις αναρτήσεις για τις παροιμίες του Μαρτίου (Μάρτιος 2012), ή τα εικονόλεξα για τη γιορτή της 25ης Μαρτίου!

Αφού τελειώσαμε με τους χορούς και τα τραγούδια, ήρθε και η ώρα της ζωγραφικής! Αποφασίσαμε παρέα για το ποιά χρώματα μας φαίνονται καθημερινά, και βγάλαμε στην άκρη όλα τα άλλα χρώματα. Κίτρινο, καφέ, κόκκινο, πορτοκαλί, πράσινο, γκρίζο και γαλάζιο έμειναν στα ποτηράκια μας, και όλα τα άλλα χρώματα μπήκαν βιαστικά σε μία σακούλα, γιατί περιμέναμε πώς και πώς να πάρουμε στα χέρια μας ένα λευκό χαρτί και να ξεκινήσουμε την ζωγραφιά μας!! 

Το αποτέλεσμα; Φανταστικό! Οι ζωγραφιές μας, εμπνευσμένες και από τους πίνακες ζωγραφικής που είχαμε δει στον ΗΥ, μοιάζουν πραγματικά έργα τέχνης, και θα στολίζουν την τάξη μας για αρκετές μέρες! (ρίξτε μια ματιά στην έκθεση ζωγραφικής μας αν δεν την προσέξατε ήδη, θα ενθουσιαστείτε!!)

Την Παρασκευή, η ημέρα ξεκίνησε με τη διαδικασία τακτοποίησης των μαρκαδόρων (μη ξεχνάτε, στα ποτηράκια είχαν μείνει μόνο τα φθινοπωρινά χρώματα...). Ευτυχώς, με πολλά χεράκια, πολλή σκέψη, μέτρημα, ταξινόμηση, ομαδοποίηση, όλοι μαζί καταφέραμε να μοιράσουμε τους μαρκαδόρους δίκαια, και να ξεκαθαρίσουμε ακόμα και τους παλιούς από τους καινούριους και να βάλουμε στην άκρη τα διπλά και τριπλά χρώματα!! (και αν πιστεύετε ότι είναι εύκολη αυτή η δουλειά, σας ενημερώνουμε ότι εμείς κουραστήκαμε πολύ! Τόσο πολύ, που στην τάξη ακούστηκαν φωνούλες που είπανε "πώπω, τόση πολλή ώρα κάναμε!", / "ζαλίστηκα να βάζω μαρκαδόρους!" / "κουράστηκα να μετράμε τόση ώρα..." )

Για να ξεκουραστούμε, και επειδή η Δευτέρα θα είναι ημέρα που θα ανοίξει ο Η/Υ για παιχνίδι, η κυρία Ελευθερία μας μάζεψε κοντά στον Η/Υ και μας έδειξε πως να τον χειριζόμαστε. Πολλοί από εμάς ήξεραν από πέρισυ, αλλά μια επανάληψη δεν βλάπτει κανέναν. Έτσι, μέσα σε κλίμα χαράς αλλά και σοβαρότητας (η κυρία Ελευθερία είπε ότι ο ΗΥ δεν είναι παιχνίδι, αλλά εργαλείο), μάθαμε το πώς λειτουργεί, από τί αποτελείται και σε τί μπορεί να μας βοηθήσει. Επίσης, επαναλάβαμε τους κανόνες παιχνιδιού στη γωνιά του Η/Υ, ακούσαμε τις ομάδες που σχηματίστηκαν για κάθε ημέρα και είδαμε και ένα μικρό βιντεάκι με τον Πέρη και την Κάτια που μας βοήθησαν να καταλάβουμε κάποια πράγματα για τον Η/Υ.

Στο τέλος της ημέρας, παίξαμε όλοι τον "Μάγο", ένα παιχνίδι παρατηρητηκότητας και μνήμης:

Πώς παίζεται ο "Μάγος"; Τέσσερα αντικείμενα μπαίνουν στο πάτωμα και το παιδί τα παρατηρεί. Έπειτα το παιδί γυρίζει την πλάτη του στο παιχνίδι, η νηπιαγωγός κρύβει σε ένα κόκκινο πανί ένα από τα αντικείμενα και ρωτάει: "Τι εξαφάνισε ο μάγος;". Το παιδί προσπαθεί να θυμηθεί, και έχει δικαίωμα σε δύο βοήθειες. Π.χ. η νηπιαγωγός έχει κρύψει ένα πράσινο αυτοκινητάκι στο πανί και για να βοηθήσει λέει "Είναι πράσινο... και έχει ρόδες...." ή "Με αυτό πηγαίνουμε ταξίδια, αλλά για να μπούμε πρέπει να φοράμε ζώνη". Πολλές φορές ο "Μάγος" παίζεται και με τη μορφή αινίγματος: Η Νηπιαγωγός κρύβει στο πανί ένα αντικείμενο και λέει ένα αίνιγμα, που τα παιδιά καλούνται να λύσουν!


Την επόμενη εβδομάδα, παράλληλα με την ενότητα φθινόπωρο και τη λειτουργία της γωνιάς του Η/Υ, θα ξεκινήσουμε να μιλάμε και για τον εορτασμό της επετείου της 28ης Οκτωβρίου.

Καλό Σαββατοκύριακο και καλή ξεκούραση σε όλους!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναζητηστε στη σελιδα μας