Παρασκευή 14 Οκτωβρίου 2011

10/10/2011-14/10/2011

Ο καιρός έγινε φθινοπωρινός. Κάνει δροσιά και έκαναν την εμφάνισή τους τα πρωτοβρόχια! Έτσι, ήταν αυτονόητο να δημιουργηθεί στην τάξη η απορία "Από πού έρχεται το νερό της βροχής;". 

Την Δευτέρα και την Τρίτη ασχοληθήκαμε σχεδόν αποκλειστικά με τον κύκλο του νερού.  Μιλήσαμε όλοι μαζί στην παρεούλα, μοιραστήκαμε τις γνώσεις μας και τις απορίες μας σχετικά με το φαινόμενο της βροχής, και καταφέραμε μάλιστα να το συνδέσουμε και με την εμφάνιση του πρώτου χιονιού στο Παγγαίο! Διαβάσαμε βιβλία για τον κύκλο του νερού, ενημερωθήκαμε και από τον Η/Υ και, και αφού μάθαμε τί γίνεται σε γη και ουρανό, φτιάξαμε μια μακέτα, αλλά και αποφασίσαμε να κατασκευάσουμε μια χαρτονένια πολύχρωμη ομπρέλα!  

Η ιδέα αυτή βέβαια έφερε και έναν προβληματισμό: Τί σχήμα έχει μια ομπρέλα; Ημικύκλιο ή τρίγωνο; Σκεφτήκαμε, συζητήσαμε και αποφασίσαμε να κόψουμε τρίγωνα, γιατί είναι πιο εύκολα (;) από τα ημικύκλια σχήματα. Τί άλλο θα μπορούσαμε να φτιάξουμε με τρίγωνα; Και γιατί τα τρίγωνα τα λέμε έτσι; Πόσες γωνίες έχουν; Ήταν  μια καλή ευκαιρία να ξεκινήσουμε πια να μαθαίνουμε τα σχήματα συστηματικά!

Μετά από τις δύο νερο-ημέρες, και αφού η βροχή καταλάγιασε, αφήσαμε το τρίγωνο για να ασχοληθούμε με το αδερφάκι του: Το τετράγωνο. Μετρήσαμε τις γωνίες του, τις πλευρές του, βρήκαμε τη διαφορά του με το ορθογώνιο, και αφού τελειώσαμε με τα "θεωρητικά", αποφασίσαμε να κάνουμε μία κατασκευή με τετράγωνα. Φυσικά, το πρώτο πράγμα που μας ήρθε στο μυαλό ήταν τρίγωνο+τετράγωνο=σπιτάκι!!!

Η κατασκευή αυτή μας οδήγησε να ασχοληθούμε με το θέμα "Η οικογένειά μου". Ποιοί μένουν μέσα σε ένα σπίτι; Από πόσους αποτελείται η οικογένειά μας; Τα ξαδέρφια μας ανήκουν στην οικογένειά μας; Μελετήσαμε φωτογραφίες από διαφορετικούς τύπους οικογένειας (μονογονεϊκές, πολύτεκνες κτλ), μιλήσαμε για την οικογένεια και τους συγγενείς μας και ζωγραφίσαμε στο χαρτί τη δική μας οικογένεια!

Την Παρασκευή, αφού θυμηθήκαμε όλα τα σχήματα που μάθαμε, (κύκλος, τρίγωνο, τετράγωνο, ορθογώνιο) βρήκαμε το όνομα ενός σχήματος που βλέπουμε στην οδική πινακίδα "ΣΤΟΠ". Ναι, μετρήσαμε τις πολλές γωνίες του και αποφασίσαμε ότι είναι ένα πολύγωνο! Για να κλείσουμε την ενότητα "σχήματα και χρώματα" φτιάξαμε έναν πίνακα διπλής εισόδου και ταξινομήσαμε το κάθε χρωματιστό σχήμα στη σωστή του θέση!

Κάτι άλλο που μάθαμε: Αναρωτηθήκαμε ποιά είναι αυτή η μικρή λεξούλα που μπαίνει μεταξύ των λέξεων "ήλιος" και "συννεφιά" όταν φτιάχνουμε το καθημερινό δελτίο καιρού της τάξης. Από ποιο γράμμα ξεκινάει; Σε τί μας χρησιμεύει όταν μιλάμε; Το "και" ενώνει δύο πράγματα και τα κάνει ζευγαράκι ή ομάδες. Σκεφτήκαμε και εμείς μερικές ομάδες και τις καταγράψαμε:
άσπρο και μαύρο    ήλιος και βροχή
χέρια και πόδια    αλάτι και πιπέρι
μολύβι και χαρτί   πιρούνι και κουτάλι
φρούτα και λαχανικά   αγόρια και κορίτσια
ψωμί και τυρί   λίγα και πολλά

Και κάτι ακόμα: Μάθαμε να παίζουμε το μουσικό καπέλο, διαβάσαμε το βιβλίο "Ο Συννεφούλης" και  κάναμε θεατρικά παιχνίδια με θέμα τον ουρανό, τα σύννεφα, τον ήλιο και το φεγγάρι!

Παρασκευή 7 Οκτωβρίου 2011

3/10/2011-7/10/2011

Καινούριος μήνας με πολλά νέα θέματα! Ετοιμαστείτε να τα διαβάσετε όλα με τη σειρά!

Η 4η Νοεμβρίου είναι η Παγκόσμια Ημέρα των Ζώων. Έτσι (και επειδή όλοι έχουμε ιδιαίτερη αγάπη στα ζώα) ασχοληθήκαμε πολύ με το θέμα αυτό. Συζητήσαμε για τα ζώα, μοιραστήκαμε τις εμπειρίες μας και τις απορίες μας, είδαμε εικόνες και σκεφτήκαμε τί άλλο θέλουμε να μάθουμε. Για παράδειγμα, πού μένει το κάθε ζώο; Γιατί οι φωλιές των χελιδονιών είναι άδειες;  Ποιά ζώα μας δίνουν χρήσιμα προϊόντα ή μας βοηθούν στο σπίτι; Γιατί τσιμπάνε τα φίδια;

Όταν μιλήσαμε για τα ζώα και τα μικρά τους βρήκαμε περίεργες ονομασίες για κάποια μικρά ζώα (κουτάβι, πουλάρι, κοτόπουλο, μοσχαράκι) και συνειδητοποιήσαμε ότι όλες οι λέξεις που δείχνουν κάτι μικρό έχουν την κατάληξη -άκι (έννοια των υποκοριστικών). Έτσι σκεφτήκαμε όλοι πολλές λέξεις που μπορούμε να τις μικρύνουμε με αυτόν τον τρόπο και φτιάξαμε έναν ατέλειωτο κατάλογο:
δέντρο -δεντράκι   γάτα-γατάκι
σπίτι-σπιτάκι κεφάλι-κεφαλάκι κτλ.

Επίσης μιλήσαμε για τα κατοικίδια ζώα μας και ψηφίσαμε το αγαπημένο μας ζώο. Μετά από την ψηφοφορία, το κουνέλι αναδείχτηκε πρώτο και έτσι μια φωτογραφία του στολίζει πιά την οθόνη του υπολογιστή μας!

Σαν κατασκευή είπαμε να κάνουμε κάτι ξεχωριστό: Διαβάσαμε το παραμύθι του Τριβιζά "ο φαλακρός σκαντζόχοιρος" και έπειτα με καλαμάκια και χαρτόνι φτιάξαμε έναν πολύχρωμο σκαντζόχοιρο μέσα από το παραμύθι.

Ένα άλλο θέμα που ξεκινήσαμε την Τετάρτη ήταν τα σχήματα. Συγκεκριμένα ασχοληθήκαμε με τον κύκλο, τον ονοματίσαμε, τον γράψαμε με το σώμα μας, με τα χέρια μας, και στο τέλος βρήκαμε και σχεδιάσαμε πράγματα που μοιάζουν με κύκλο (γλειφιτζούρια, καραμέλες, ήλιους, πασχαλίτσες, κτλ). Επίσης συμπληρώσαμε το θέμα "Χρώματα" διαβάζοντας το παραμύθι του Α. Κυριτσόπουλου "Παραμύθι με τα Χρώματα", φτιάξαμε ένα φύλλο εργασίας που μας βοήθησε να μάθουμε τις ευθείες γραμμές (οριζόντια και κάθετη) και δραματοποιήσαμε το παραμύθι με πολλή όρεξη!

Και κάτι που δεν περιμέναμε! Η κινητή βιβλιοθήκη επισκέφτηκε το σχολείο μας!! Επισκεφτήκαμε το φορτηγάκι της στην είσοδο του σχολείου, διαλέξαμε βιβλία, μιλήσαμε με τον κύριο Παρασκευά και εξοπλίσαμε την βιβλιοθήκη της τάξης! Την Παρασκευή η κ. Ελευθερία μας μίλησε για τον δανεισμό και τη λειτουργία της βιβλιοθήκης και δανειστήκαμε για το Σαββατοκύριακο το πρώτο μας βιβλίο!

Αναζητηστε στη σελιδα μας